در گذشته برند شخصی چیزی نبود جز یک کارت ویزیت ساده که اسم و اطلاعات تماس شما روی آن نوشته شده است. اما امروزه با پیشرفت شبکههای اجتماعی و بزرگتر شدن جامعه فردی، برندی که شما از خودتان میسازید اهمیت ویژهای دارد. اگر شما هم به فکر ساختن یک برند شخصی برای خودتان افتادید، در ادامه با فرنیان همراه باشید تا نکاتی را در این زمینه برایتان بازگو کنیم.
پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی درواقع چیزیاست که مردم درباره شما به خاطر میسپارند.
این موضوع فراتر از یک تریدمارک بوده و درواقع روشی است که چطور به مردم حاضر در فضای آنلاین و دیگر کسانی ملاقات میکنید، خود را معرفی خواهید کرد. برندسازی شخصی کسب و کار شما را میسازد اما همچنان افراد اطراف شما را به عنوان یک شخص احاطه میکنند.
برای مثال اسم «ترامپ» یا «کلینتون»، تصویر خاصی را به ذهن همگان میآورد اما فقط بخشی از این تصاویر به حزب سیاسی آنها در آمریکا میپردازد. «دانلد ترامپ» و «هیلاری کلینتون» نمونههای بارز و موفقی هستند که توانستهاند به شکلی هنرمندانه با برندسازی شخصی، خود را به سیاست و کارشان مرتبط کنند. هردوی آنها یک برند شخصی بسیار موفق ساختهاند ولی خب برندسازی شخصی فقط برای سیاستمداران و کارآفرینان نیست.
بر اساس سازمان نظر سنجی Nielson، تنها ۳۳ درصد خریداران به حرف برند گوش میدهند. در طرف مقابل ۹۰ درصد خریداران به توصیه افرادی که میشناسند برای خرید یک محصول اعتماد میکنند و به حرف آنها گوش میدهند. این یعنی اگر شما هم کسب و کاری دارید که کالا یا خدمتی را میفروشد، باید خودتان به عنوان یک شخص بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید و به کارمندانتان هم توصیه کنید همینطور رفتار کنند.
اگر میخواهید خودتان را به عنوان یک برند شخصی تعریف کنید، باید در ابتدا در نظر بگیرید که میخواهید مخاطبان در نگاه اول چه دیدگاهی نسبت به شما داشته باشند و چه بازاری را هدف قرار دادهاید.
مشتریان کجا هم دیگر را ملاقات میکنند؟ آنها چه چیزی دوست دارند و چه چیزی میخواهند؟ چه مشکلاتی دارند؟ اگر بتوانید آنها را در مکانی که حضور دارند ملاقات کنید، میتوانید برای خودتان شهرت و یک برند شخصی عالی به عنوان کسی که به مشتریان اهمیت میدهد و برای آنها بهترین را میخواهد، بسازید.
همچنین در نظر داشته باشید برند شخصی درباره فروش یک کالا یا سرویس نیست. برند شخصی بیش از این درباره این است که خود را در مقابل مشتریان و مخاطبان قرار دهید. ابتدا مطمئن شوید که شما حسابهای کاربری فعال در فیسبوک، توییتر و لینکدین دارید. یک بالانس بین آپدیتهایی درباره خودتان و درباره کسب و کارتان در این شبکههای اجتماعی داشته باشید تا دیگران حس کنند که شما علاوه بر یک شخصیت صمیمی، یک شخصیت کاری و حرفهای هم دارید. هیچکس نمیخواهد بداند شما برای صبحانه چه چیزی خوردهاید اما دیدن عکسی از گربهتان در کنار پوستری از کسب و کارتان میتواند توجه زیادی به سمت شما جلب کند.
برندسازی شخصی فقط به فضای اینترنت محدود نمیشود. وقتی شما از خانه خود بیرون میروید و با افراد ارتباط برقرار میکنید، باید خودتان را یک فرد مثبت اندیش و همینطور حرفهای نشان دهید. کارت ویزیت خود را با خود به همراه داشته باشید و به دنبال مشتریان بالقوه بگردید. حتما ضرب المثل «چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است» را شنیدهاید. درواقع مردم به پشتیبانی از کسب و کارهای محلی علاقه دارند. اگر بتوانید با هم محلیهای خود ارتباط خوبی برقرار کنید، آنها هم بیشتر تمایل خواهند داشت تا از سرویسهای آنلاین شما استفاده کنند.
برند شما باید شخصیتی که دارید را منعکس کند. این برند باید یک برند به خصوص باشد و از این جهت باید تمام تلاشتان را بکنید تا آن را به شکلی ساده نگاه دارید. زیادی رنگ و لعاب دادن به برند شخصیتان میتواند به آن ضربه بزند و در نهایت نتوانید آن اندازهای که مد نظرتان است، از آن استفاده کنید. در عوض یک روند ثابت و منطقی را در حفظ برند شخصی خود طی کنید تا مردم هم بیشتر شما را بشناسند و به شما احترام بگذارند.
در نهایت، برند شخصی شما باید در وحله اول گویای خود شما باشد و این همان چیزیاست که میخواهید به مشتریان کسب و کارتان معرفی کنید. اگر شما یک برند شخصی قوی داشته باشید، کسب و کار شما بیش از پیش شبیه به یک موجود زنده در نظر مخاطبانتان جلوه میکند و این باعث میشود اعتماد آنها را بیشتر جلب کنید. راههای مختلفی برای ساخت برند شخصی هست و شما باید بتوانید راه مناسبی را پیدا کنید تا بتوانید در خاطر مشتریان و مخاطبان خود ثبت شوید.
این روزها هرکسی میتواند یک برند شخصی برای خودش در جامعه بسازد و باید بگوییم انجام اینکار بیش از هر زمان دیگری هم اهمیت دارد.