تعریف جک مارکتینگ چیست؟

دنبال راهی می‌گردید که بدون خون‌ریزی توجه مخاطبان و مشتریان را به سمت کسب و کار خود جلب کنید؟ خب باید بگوییم برای این‌کار همیشه لازم نیست بودجه زیاد و یک تیم بزرگ از افراد را برای ساخت یک کمپین تبلیغاتی تشکیل دهید. گاهی اوقات یک جک که به موقع و در زمان مناسب تعریف شده باشد می‌تواند نتیجه دلخواه شما را رقم بزند.

بر اساس آخرین تحقیقات یک شرکت خدمات اجاره کتاب درسی، شرکت Chegg، تقریبا ۸۰ درصد جوانان و نوجوانان تبلیغاتی که باعث خنده آنها شده را به یاد می‌آورند. و این پدیده فقط در جوانان زیر ۲۱ سال رایج نیست و حتی افراد دیگر نیز ممکن است جک‌های قدیمی که در تبلیغات دیده‌اند را به یاد بیاورند. در واقع اگر برای تبلیغ یک محصول اگر به شکل درستی از عبارات «خنده دار» استفاده کنید، شانس اینکه تبلیغ شما برای مدت زیادی در حافظه افرادی که آن‌را دیده‌اند بماند، بیشتر است.

«خنده‌دار چیست؟»

موضوع به این راحتی‌ها هم نیست و شما نمی‌توانید با هرچیزی یا هرکسی شوخی کنید. درواقع استفاده از عبارات خنده‌دار در کمپین‌های تبلیغاتی عموما خیلی دیده می‌شود و برای برخی حتی خط قرمز هم به حساب می‌آید. با این شرایط «جک مارکتینگ» چه تعریفی دارد؟ مشخصا چیزی که برای یک فرد ۱۸ ساله یا بزرگتر جذاب و خنده‌دار به نظر می‌رسد، ممکن است برای فردی که سن کمتری دارد خنده‌دار نباشد. بنابراین اینکه مخاطب خود را به خوبی بشناسید و رنج سنی آنها را بدانید، شما را در این مسیر کمک خواهدکرد.

موضوعات داغ را فراموش نکنید

این یعنی توجه کردن به ترند‌ها و نشانه‌ها که مستقیما می‌تواند هم روی برند و هم روی هسته اصلی مشتریان شما تاثیر گذار باشد. باید ببینید امروز چه اخباری داغ‌تر شده و بتوانید با استفاده از شوخی، برای خود بازاریابی کنید. اما فراتر از آن، چند قانون وجود دارد که هر بازاریاب باهوشی باید آنها را به هنگام استفاده از شوخی و جک در بازاریابی رعایت کند.

مراقب موضوعات حساس و بحث برانگیز باشید

گاهی وقت‌ها بهتر است موضوعاتی که پتانسیل بحث برانگیز بودن را دارند را رها کنید و به فکر استفاده از آنها نیفتید. برای مثال در کشور ما می‌توان به مسائلی که در لطیفه‌ها به شهرهای مختلف نسبت می‌دهند اشاره کرد که توصیه می‌کنیم هرگز سراغ این مسائل نروید. حتی اگر بروید هم ممکن است توجهات را جلب کنید و بین مردم شناخته شده بشوید اما در نهایت این موضوع می‌تواند به برند شما ضربه‌های جبران ناپذیری وارد کند.

بهترین شوخی‌ها به صورت طبیعی به وجود می‌آیند

لازم نیست برای اجرای کمپین جک مارکتینگ، شوخی‌های خاصی را طراحی کنید و آنها را به زور تحویل مردم بدهید. چراکه درواقع مردم خیلی خوب فرق بین لطیفه‌های طبیعی نسبت به دیگر موارد را تشخیص می‌دهند.

از اینکه با خودتان شوخی کنید، نترسید

مردم زمانی به شما پاسخ می‌دهند که شما هم از خود فروتنی نشان دهید. اشکالی ندارد اگر هر ازگاهی حتی شوخی‌هایی درباره برند خودتان منتشر کنید. این کار باعث می‌شود نوعی حس جان‌بخشی هم به برند و کسب و کار شما اضافه شود که می‌تواند در بین مخاطبان اثر مثبتی داشته و به شما بیشتر اعتماد کنند.

سختش نکنید

اگر برای قشر خاصی از مخاطبان مثل دکتر‌ها یا وکیل‌ها، تبلیغ نمی‌سازید پس خیلی سختش نکنید. از اصطلاحات تخصصی در کمپین جک مارکتینگ خود استفاده نکنید تا عامه مخاطبان متوجه منظور شما بشوند و پیام بازاریابی‌تان را دریافت کنند. فراموش نکنید اگر مجبور هستید توضیح دهید که کمپین شما برای خنده اجرا شده، پس اصلا خنده دار نیست و تاثیرگذاری نخواهد داشت.

با رعایت این موارد می‌توانید یک کمپین جک مارکتینگ را به شکلی مناسب و خوب اجرا کنید و به نتیجه دلخواه خودتان هم برسید. نمونه‌های خارجی از جک مارکتینگ زیاد است اما عموما به دلیل تفاوت‌های فرهنگی فقط به یک مورد از آنها اشاره می‌کنیم و سپس سراغ نمونه‌های ایرانی خواهیم رفت.

یکی از کارهایی که کافه‌ها انجام می‌دهند، نوشتن بخشی از منو روی تخته‌های چوبی و گذاشتن آنها جلوی در مغازه‌شان است. مثل عکس زیر که روی تابلو نوشته شده:

سوپ روز: اشک دشمنان ما (البته سوپ لوبیا سیاه هم داریم!)

در داخل کشور هم نمونه‌های این چنینی را احتمالا جلوی کافه‌ها دیده‌اید. یکی دیگر از موارد جک مارکتینگ، سپردن تبلیغات به سازندگان ویدئوهای طنز است. برای مثال محمدامین کریم‌پور که دیگر امروز یکی از سلبرتی‌های فارسی زبان اینستاگرام شده، تقریبا در تمام ویدئوها، تبلیغ یک محصول یا سرویس را با چاشنی طنز مخلوط کرده و اتفاقا هم استقبال خوبی از کارهای او شده است.

نمونه دیگر سروش رضایی است که با کارهای انیمینشنی خود توانسته توجهات زیادی را جلب کند و در همین راستا نیز برای دیگر شرکت‌ها و محصولات تبلیغ کرده است. نکته مشترک در بین تبلیغات محمدامین کریم‌پور و سروش رضایی، ثابت بودن طیف مخاطبان است. درواقع کسانی که سفارش این تبلیغات را می‌دهند می‌دانند که اسم برندشان توسط افراد مختلف جامعه دیده خواهد شد و گروه خاصی از مردم در این دسته جای نمیگیرند.

در پایان باید بگوییم شوخی و لطیفه در بازاریابی اگر درست استفاده شود، می‌تواند عامل تاثیرگذاری باشد. بازاریاب‌هایی که قصد دارند با کمدی پیام بازاریابی خود را برسانند، باید ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسند. سپس آن کسب و کار هم باید همکاری کند تا بتوانند با ارائه یک محتوای مرتبط، از عنصرهای خنده آور برای بازاریابی استفاده کنند. به عنوان آخرین جمله باید بگوییم در این زمینه حتما حواستان باشد با موضوعات حساس شوخی نکنید و آماده شوخی کردن با خودتان و کسب و کارتان را داشته باشید.

منبع: با جک مارکتینگ آشنا شوید